Terug van weggeweest in het kwadraat. - Reisverslag uit Hoge-Hexel, Nederland van Elkie R. - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest in het kwadraat. - Reisverslag uit Hoge-Hexel, Nederland van Elkie R. - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest in het kwadraat.

Door: Elkie

Blijf op de hoogte en volg Elkie

23 November 2013 | Nederland, Hoge-Hexel

Nu alweer een poos thuis, terug van weggeweest, en met Sinterklaas en z’n chocoladeletters voor de deur, is het alweer een poos geleden dat het augustus was. Noord Europa werd verruild voor Zuid Europa en aan de hand van de gemaakte foto’s zal ik hier mijn geheugen eens even raadplegen.

Na het vorige verhaal, wat dateert uit de maand augustus, ben ik nogmaals terug van weggeweest en zullen we nog een keer een cruise hebben gemaakt in Noord Europa, een route die we al eerder gemaakt hadden. Daarna werd de bestemming het zuiden! Iedereen had hier natuurlijk zin in. Waar het zomer in Nederland was, zaten wij koud te kleumen op de Noordpool. Niets om over te klagen, maar nu was het onze beurt om de zon ons van vitamine D te voorzien! Maar voordat we echt het Noorden verlieten hebben mijn ouders mij nogmaals bezocht!! Dat was fijn! Het breekt toch een beetje het halve jaar weg!!
Onderweg naar het zuiden, passeerden we Bordeaux, Frankrijk. Zoals eerder aangegeven, had ik op dit schip iets meer vrije tijd. In Bordeaux werd er een crew tour georganiseerd, waar ik gelukkig aan deel kon nemen. Deze tour stond in het thema van wijn. We zijn naar twee chateaux gegaan, verschillende wijnen geproefd en meer geleerd over de wereld der wijnen. Een interessante en gezellige dag. Ook hadden we in deze stad een overnachting. Hoewel ik vrij laat klaar was met werken, heb ik hier toch nog wat van mee kunnen genieten. Ook op onze zuiderlijke route kwamen we weer langs St. Malo, een Frans eilandje waar we toen ik nog maar net aan boord was, ook voor anker gegaan zijn. St. Malo heeft een stadsmuur om zich heen, waar ik deze keer het hele rondje gewandeld had. Opvallend was het zwembad op het strand. Daar waar de zee dieper werd, zijn er muren gebouwd, zodat wanneer het eb wordt, er een zwembad ontstaat. Bij vloed was het geheel natuurlijk onder water.
Ook kwamen we langs Portugal en Spanje, waar ik niet altijd van boord kon of gegaan ben. Weinig over te vertellen dus. In Marrokko zijn we naar Tangier gegaan. De plek vanwaar je de Atlantische Oceaan en de Middellandse Zee samen kunt zien komen en vanaf het Afrikaanse continent Europa zou kunnen zien. Niet alles daarvan is door ondergetekende geedaan. Ik had wel lang vrij deze dag, dus tijd voor het een en ander had ik wel. Daar ben ik met een groepje gaan wandelen totdat we dorst hadden en op terras aan de thee zaten. Een man uit de regio draaide zich om, knoopte een gesprek met ons aan, bleek wereldwijs te zijn en sinds zijn tijd in New York de purple haze nog in zich te hebben, wat toch al minstens 30 jaar geleden was. Paars was dan ook z’n favoriete kleur en z’n shirt maakte dat ook wel duidelijk. Niet goed wijs, maar zonder kwade bedoelingen, was de beste man geïnteresseerd naar onze plannen voor de dag en voor we het door hadden zaten we met z’n allen in twee taxi’s naar het noordelijkste punt geweest. Toen we terugkwamen op het schip, waren we moe en voldaan. We hadden de grotten van Hercules gezien, op een kameel gereden op het strand en alle verhalen eromheen gehoord.
Hierna dus in Spanje minder geluk gehad met het aan land gaan. Wel in Mallorca er voor 2 uurtjes af kunnen gaan. Kwam mensen tegen die naar het strand gingen en had me bij ze aangesloten. Meer en meer crew kwam erbij en het was een gezellige groep geworden. Helaas moest ik weer eens vroeger weg dan de rest en naderhand zag ik foto’s van wat ik gemist had. Niet de eerste en laatste keer dat dat zou gebeuren!
Een land dat mij qua schoonheid deed verbazen, was Montenegro. Vaak als ik late diensten had, sliep ik de volgende ochtend uit. Tenzij ik vroeg wakker wordt en we al aangemeerd liggen. Dan check ik vaak via de live camera op tv om te kijken of het de moeite is om eruit te gaan. Maar in Montenegro was het anders. Het leek zo mooi, dat ik met een sprong m’n bed uit was, een half uur later buiten stond met een zonnebril op ;). Lastig om te beschrijven, maar ik ben de berg op gelopen om een uitzicht over de stad en baai te hebben. Ik wenste dat mijn ogen foto’s konden nemen maar helaas kan dat niet. Typ op google in Kotor, Montenegro en zie wat ik bedoel. Het is wel typische voor ‘crew life’ dat je de tv aanzet om het weer te checken, aangezien ik geen raam in de cabin heb dan neemt de tv die functie over!!
Door speciale omstandigheden heb ik tijdens dit contract wel 3 dagen vrij gehad, verspreid over de laatste maand. Een hiervan was in Istanbul. Hier was ik natuurlijk al eens geweest, en dat maakt het gelijk wat relaxter. Desalniettemin ging ik natuurlijk gewoon aan wal en bekijken (en ruiken) wat Istanbul te bieden heeft en nog steeds is het een mooie stad. Na Istanbul kwamen we met het schip in dry dock. Drie hele dagen in Valletta, Malta. Een interessante bedoeling, zowel op het werk als in de vrije tijd.
Na de dry dock was het nog een maand aan boord voor mij, oftewel twee cruises..
Dus ja die cruises die gingen naar een aantal plaatsen die inmiddels al eerder aangedaan waren maar ook naar wat plaatsen waar ik niet geweest ben. Wel heb ik het één en ander kunnen zien. Zo zijn de diensten van mij soms zo dat ik vanaf het middaguur tot later in de avond (want dan nachtdienst) vrij had. Zo ben ik in Kusadasi naar Ephesus gegaan. Ephesus dat zijn ruïnes uit de oudheid en Google is op dit moment je vriend. Aanvankelijk een beetje melancholisch daar heengegaan want ja alweeeer een hoop stenen bij elkaar waar een verhaal achter zit. Maar zeker interessant en ben blij dat ik gegaan ben. Niet veel dagen later kwamen we ook in Katakolon, Griekenland, waar ik de tijd aan wal verkeerd had ingeschat. Om een duistere reden was de all aboard tijd niet 3 uur maar 6 uur terwijl ik 3 uur dacht. Anders had ik daar ook naar de plaats kunnen gaan waar de Olympische Spelen voor het eerst gehouden werden a.k.a. Olympus maar dat dus niet gedaan. Wel jammer, helemaal nadat ik had aangegeven dat ik geen nee zou zeggen als ze me zouden bellen of ik het Olympisch Vuur wil dragen. Van de hak op de tak ga ik nu even, maar om terug te komen op nog meer ruïnes, daarmee bedoelde ik ook dat ik een paar dagen eerder ook die van Akropolis in Athene heb kunnen bezichtigen. Heb nog wel meer dingen gedaan met minder gesteente maar voor foto’s kun je op Facebook kijken want daar staan er wel een paar.
Ohja, we zijn ook nog in Israël geweest. Bijzonder om daar te zijn omdat het daar toch vrij vaak onrustig is. Ook interessante verhalen gehoord dus ben blij om het gezien te mogen hebben. Was erg bijzonder om in de straten van Bethlehem en Jerusalem rond te lopen en zoveel historie aan te mogen schouwen!
Dit was tijdens de laatste cruise. Natuurlijk daar waar het kon er even af gegaan rond gewandeld, gegeten en dat soort dingen. Mijn laatste dag ‘werk’ was een van mijn drie vrije dagen. Aangezien we in Napels waren, ben ik met wat anderen naar Pompeï gegaan. Daar was ik zo’n 10 jaar geleden al geweest maar ik heb niet echt wat gezien dat ik echt kon herinneren. Wel van de foto’s maar niet in levende lijve. Als ik dit werk blijf doen zal het sowieso wel vaker gebeuren dat ik op plaatsen kom waar ik al eens eerder geweest ben. Maar ja dat was ook leuk, toen we terug kwamen in de buurt van het schip maar even een pizza gegeten, even van het wifi-netwerk met z’n 24 cijferige wachtwoord. Gebruik gemaakt aangezien je niet vaak zo’n kort wachtwoord hebt tegenwoordig.
Al met al kan ik zeggen, het was een leuke ervaring weer. Kan niet zeggen dat ik deze keer wereldwijs geworden ben want ben praktisch eigenlijk vooral in Europa geweest maar europawijs is geen woord, maar ik ben vast wel iets wijzer geworden. Wel fijn dat ik thuis ben met de feestdagen!

Aju paraplu.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hoge-Hexel

Elkie

Met dit dagboek wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen op verschillende plaatsen ter wereld. Maar als je meer van diepte houd, is dat ook prima. Al weet ik niet precies of je daarvoor nu bij de goede persoon bent beland. Dat oordeel mag je zelf vellen.

Actief sinds 27 Jan. 2008
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 63686

Voorgaande reizen:

18 April 2015 - 31 Oktober 2015

Ryndam

18 Januari 2014 - 01 Juli 2014

ms Volendam

17 Mei 2013 - 13 November 2013

ms Prinsendam

12 September 2012 - 14 Maart 2013

ms Volendam

22 Juli 2009 - 06 Februari 2010

VS - Miami

31 Januari 2008 - 21 Juni 2008

México - Playa del Carmen

Landen bezocht: