Alweer langer dan een maand weg! - Reisverslag uit Killybegs, Ierland van Elkie R. - WaarBenJij.nu Alweer langer dan een maand weg! - Reisverslag uit Killybegs, Ierland van Elkie R. - WaarBenJij.nu

Alweer langer dan een maand weg!

Door: Elkie

Blijf op de hoogte en volg Elkie

26 Juni 2013 | Ierland, Killybegs


Hey hoi jullie allemaal!

Inmiddels alweer drie weken weg. De tijd vliegt! Hoewel elke minuut nog steeds uit 60 seconden bestaat.. Anyway, sinds het vorige verhaaltje ben ik weer terug op Europese gronden.
De eerste haven waar we waren, was St. Malo. St. Malo is een haven met geschiedenis. De stad bestaat eigenlijk uit twee delen, die in 1967 samengevoegd zijn en nu heet het St. Malo. Voor de Spaans sprekende snotapen onder jullie, het is geen slechte stad of wat dan ook. Wel heeft de stad veel schade geleden tijdens de tweede wereldoorlog, vandaar dat de meeste gebouwen vrij modern zijn maar de stad is vernoemd naar een zekere bisschop. Er staat nog steed seen grote muur rond de stad, daterend uit deze tijden. Verder stond St. Malo vroeger bekend als de thuisbasis van zeerovers, Franse kapers en af en toe piraten. Toen wij er waren, waren zij er gelukkig niet hehe. Het was een tender haven, dus met een pendelbootje naar het land gegaan. Voelt goed om weer echte grond onder de voeten te hebben. Ben hier met een paar collega’s ergens gaan lunchen, en heb zowaar mosselen gegeten. De mosselman kwam niet uit Scheveningen. Daarna nog even rond gewandeld hier en daar wat geshopt en toen weer terug.
De volgende dag waren we in Cherbourg, een andere Franse kustplaats. Helaas kon ik hier niet van boord i.v.m. werk dus kan hier weinig over vertellen. Ook waren we in Le Havre, de haven vanwaaruit er vooral excursies naar Parijs worden gemaakt, en Zeebrugge. In Zeebrugge had ik een uur de tijd, maar helaas lag alles net te ver weg om daarvan gebruik te maken. Wel was het vreemd om Nederlands te praten aan wal, komend vanaf het schip haha.
Na deze havens kwamen we in Engeland, Tilbury. Dit was embarkation day (gasten vertrekken/nieuwe gasten komen aan). Ik had zowaar een paar uur de tijd om van het schip te kunnen. Dat is nieuw voor mij op embarkation day ;). Maar helaas lag alles hier ook te ver van het schip af voor de tijd die ik had, en de supermarkt daar hoefde ik niet heen. Dus eigenlijk niet veel aan gehad. Maar ik had nog een film op de laptop die ik nog af te kijken had, want was halverwege in slaap gevallen. Dus dat maar gedaan.
Hierna was de eerstvolgende haven Kopenhagen, alwaar wij een overnachting hadden. Ik was de eerste dag optijd vrij, dus heb lekker gedineert met een hele groep collega’s. Was erg gezellig. Het was een maandagavond. Het begin van de nieuwe cruise betekende ook in dit geval dat mijn shift voor 10 dagen lang hetzelfde zou zijn, 7 uur ‘s ochtends beginnen en 6 uur ‘s avonds klaar. Hierdoor dus overdag geen dingen kunnen doen aan wal. Maar wel ‘s avonds de tijd voor mezelf.
De volgende dag waren we in Warnemünde, een Duitse havenplaats. Ik had geluk, we bleven hier tot 10 uur ‘s avonds, dus kon hier ook nog even een paar uurtjes van boord. In Engeland was een collega van het andere schip hier aan boord gekomen, dus met haar even wezen dineren enzeau. Natuurlijk moest er ook een Bratwurst gegeten worden met een te klein broodje erom heen lol. Bratwursssssst hahaha.
De dagen waren we in Estland (Tallinn) en Rusland (St. Petersburg). In Rusland hadden we ook een overnachting. Helaas was mijn seamansbook nog niet gereed, en als je deze niet hebt, mag je als Nederlander in Rusland als crew member zijnde niet van boord. Dus ook hierover kan ik niets vertellen. Wel kan ik vertellen dat het lang licht blijft hier ‘s avonds. Zonsondergang om half 12 ‘s nachts. Het is vreemd om iets een nacht te noemen in daglicht :P. Ik ben benieuwd of, als we straks in Spitsbergen zitten, of het dan uberhaupt donker wordt ‘s nachts. Hier krijg ik bijna m’n twijfels al, want als ik wakker word om 6 uur is het ook alweer licht. Volgens mij wordt het dan ook niet helemaal pikkedonker maar blijft het bij een onbepaalde schemering. Maar ik heb de zon onder zien gaan dus de wijsheid is er.
Goede nieuws is dat we terug komen en ik het document in mijn bezit zal hebben, dus wellicht ook wat meer over te vertellen. Ik ben erg benieuwd, Rusland heeft toch een bepaalde mysterie.. Maffia, roulette… ;) Geen zorgen heur lol.
Hierna waren we in Helsinki. In Helsinki heb ik mijn eerste toer gemaakt, eindelijk! Was erg leuk en veel dingen gezien. Voor herhaling vatbaar op een andere locatie. Leuk weetje over Finland/Helsinki is dat het land tweetalig is. Dat wist ik helemaal niet, totdat alles aangegeven stond in het Fins en Zweeds, waarbij de tour guide dat vermeldde.
Dag erna in Stockholm. Had de ochtend vrij, dus ben vroeg opgestaan om hier nog wat van mee te pakken. Eerlijk gezegd vind ik Stockholm veel mooier dan Helsinki. Waar het aan ligt? Ik weet het niet, in Stockholm had ik wel een beetje een thuis gevoel. Vind het opzich wel vergelijkbaar met Nederland, wellicht dat dat er wat mee te maken heeft. Helsinki heeft dat minder. Verder wat rond gewandeld in het oude stadscentrum, was wel interessant. Eigenlijk niet verwacht, heb me nooit echt in Scandinavie verdiept en weet er eigenlijk niet zoveel van af maar het is wel mooi daar! Daarna waren we in Hamburg, 2 nachten achter elkaar. Daar dus even aan wal geweest, was ook wel gezellig weer. Ook milka chocolade gevonden met oreo koekjes erin, is nu wel op. Daarna was het weer richting Tilbury voor de volgende embarkation day. Onderweg daarnaartoe heel dicht langs Terschelling gekomen. Ik hoorde van wat anderen die op de brug werken dat ze de vuurtoren konden zien en ook bereik hadden met hun mobieltjes. Leuk voor ze, ik had dat ietwat te laat door maar ja.
Daarna dus weer embarkation day. Tijdens de huidige cruise zijn we o.a. in Bristol geweest, een stel collega’s hadden het plan om naar Stonehenge te gaan en vroegen of ik mee wilde. Dikke prima natuurlijk, dus even m’n rooster gefixt zodat ik met ze mee kon. Helaas bleek de dag van tevoren dat precies de dag dat wij er heen wilden, dat het gesloten was door een of andere bijzondere jaarlijkse gebeurtenis de dag ervoor. Mja, mocht de pret niet drukken, uiteindelijk met een groep van 16 personen ofzo kasteel gehopt. Wel geinig eigenlijk, ben hier nu iets van een maand. “Op land” zou je echt niet zo snel met een groep losse mensen met elkaar een dag ergens heen gaan. Ja misschien team building of wat dan ook maar niet voor de lol als je collega’s bent. Nou hier wel dus, en ook wel geinig is dat iedereen van alle hoeken van de wereld komt. Nja, was een leuke dag. Heerlijk om even van het schip weg te zijn maar wel gewoon mn uren gemaakt op het werk natuurlijk. Twee dagen later was ik weer overdag vrij en ik zat te bedenken wat ik ging doen, toen ik bladerde door de toers en zag dat er nog een plaats vrij was voor de whiskey tour in Schotland dat ook maar gefixt en m’n derde toer binnen 3 cruises was een feit. Doe ik goed want m’n vorige contract 0 toers in totaal gemaakt. :P Verder wordt er natuurljk ook gewerkt en dat gaat prima maar ga hier dus niet verder op in want privacy je weet toch. W

Dat was het wel weer, hoop dat het leuk was om te lezen 

En iedereen bedankt voor de reacties, vind dat echt leuk om te lezen. Het doet me goed om te weten dat het allemaal ook werkelijk gelezen wordt. Vreemdere dingen, ik moet daar eigenlijk over nadenken. Laten we dat bewaren voor als ik terug ben :P Heb ik nog even tijd daarvoor :P. Verder hoop ik dat alles ook goed met jullie gaat  Wat trouwens wel vreemd was, was dat ik dacht dat ik alles kwijt was, dus had bovenstaande opnieuw in een verkorte versie getypt maar toen ineens was het terug? Welja, goed. Doei!

Tot sinas!

  • 27 Juni 2013 - 22:33

    Joke:

    Ha Elkie,
    Wat een leuk verhaal, je ziet en proeft nog eens wat zo.
    Als je het zo leest bevalt het je wel goed, dat is altijd leuk als dat uit het verhaal naar voren komt.
    Nog heel veel plezier en tot je volgende verhaal
    Groetjes Joke

  • 27 Juni 2013 - 22:37

    Brenda:

    Hey elke,

    Wat fijn om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt. Ik vind het leuk om je verslagen te lezen ( probeer ze een beetje bij te houden) en ook boeiend! Haha..
    Werkse nog maar vooral veel plezier! X Brenda

  • 27 Juni 2013 - 22:39

    Brenda:

    Sorry dat moest elkie zijn ipv elke.. Dat was de iPad, fijn die typefoutjes..

  • 28 Juni 2013 - 06:19

    Moeders:

    Ha die Elk,
    Wat een mooi verhaal weer,je laat ons gewoon een stukje mee reizen. Vind het ook erg leuk als je iets extra's vertelt van de steden waar je bent geweest. Misschien zitten er zo maar tips bij voor een vakantie!! En wat fijn dat je nu dan ook de kans hebt om toers te gaan doen.
    Hier mis je qua zomer helemaal niks tenzij je van fris weer (lees bitter koud) en veel water van boven houd,maar ik weet dat dat niet zo is!!! Dus werk ze en geniet ervan .
    Dikke pakkerds en knuffels van alles wat zich hier thuis voelt!!

  • 28 Juni 2013 - 11:17

    Anja:

    Hoi Elkie,

    Leuk hoor om je verslagen te lezen! Je maakt voldoende mee en kan me goed voorstellen dat je het erg naar je zin hebt!! Geniet er lekker van en ik kijk alweer uit naar je volgende verslag!

    Liefs Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ierland, Killybegs

Elkie

Met dit dagboek wil ik jullie op de hoogte houden van mijn belevenissen op verschillende plaatsen ter wereld. Maar als je meer van diepte houd, is dat ook prima. Al weet ik niet precies of je daarvoor nu bij de goede persoon bent beland. Dat oordeel mag je zelf vellen.

Actief sinds 27 Jan. 2008
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 63685

Voorgaande reizen:

18 April 2015 - 31 Oktober 2015

Ryndam

18 Januari 2014 - 01 Juli 2014

ms Volendam

17 Mei 2013 - 13 November 2013

ms Prinsendam

12 September 2012 - 14 Maart 2013

ms Volendam

22 Juli 2009 - 06 Februari 2010

VS - Miami

31 Januari 2008 - 21 Juni 2008

México - Playa del Carmen

Landen bezocht: